Tuesday, October 07, 2008

Kuidas kriis majandushuvilisi tekitab


Lagrits kirjutas hiljuti, kuidas ta kodune teismeline majandusõpinguid kaalub. Ootamatu, aga teismelise puhul arusaadav, et erinevaid võimalusi kaalutakse. Elukutse valik ei ole pagari juures magusate saiakeste valik.

Aga kui täismees hakkab majandusest jahuma, siis see on päris jahmatav. Nic on alati sõna majandus peale grimmasse teinud ja majandust õppivaid inimesi kasuahneteks parasiitideks tituleerinud. Saatuse irooniana on ta ühe sellisega abielus :) Mis omakorda tähendab seda, et ta on pea kuus aastat kannatanud õhtusöögilauas traktaate turujõududest, 70.-date naftakriisist, demograafia mõjust majandusele, murrangulisest ajast majandusteoorias jne. Õnneks haakuvad paljud teemad päevapoliitikaga ning seda jälgib ta minust isegi usinamalt.

Täna hommikul küsiti mult vannitoas, kas ma tean, mis on Bel-20. Ei jäänud muud üle, kui tunnistada jahmunult oma mõningaid teadmisi börsiindeksitest. "Aga mis firmad indeksis on?" "Pangad: Fortis, Dexia, KBC; Agfa; supermarketiketid Colruyt ja Delhaize; Belgacom ja Mobistar; Suez... Ahjaa, InterBrew, loomulikult..." "...Omega Pharma, Nyrstar, Solvay." Siinkohal pidin ma suurest vapustusest hambaharja alla neelama. "Kuule, kas su majandusharidus sulle mingit eelist aksiatesse investeerimisel ka annab?" "Ehh? No, fundamentaalanalüüsis vast ikka ja iseenesest on mul kuskil kastis ühe Standfordi kuti põhjalik raamat." "Ma mõtlen, et kunagi võiks mingi osa säästudest börsile investeerida." Uskuge mind, inimesed võivad hambaharjatopsi ära uppuda!

Ja nii ma filosofeerisin hommikul kell 7 vannitoas portfelliteooriast kõige laiemas mõttes. Ning idee, et ma räägin oma mehele TALSEst ja õppelaenuga börsile investeerimisest ning ta kuulab mind huvitatult, tekitas mus veel eile tugevaid naeruturtsatusi. Vaatamata sellele, et eeldatakse trendi jätkumist, trend siiski vahel muutub.

No comments: