Tuesday, December 12, 2006

Kodussünnitamine

Kui Amnesty International muretseb Eesti vähemuste õiguste pärast, siis tegelikult on Eestis lausa üks enamus, kelle õigusi eiratakse. Nimelt Eesti Vabariik vilistab tänaseni naiste õigusele saada sõltumata sünnituskohast sünnitusel adekvaatset meditsiinilist abi, mis kaudselt tähendab ka sünnituskoha valiku õiguse eiramist. Ehk tulevased valimised viivad lõpuks Eesti arenenud ja inimõigusi austavate riikide ritta?

Iseenesest ei ole see ju nii raske ega kulukas. Kodussünnituse idee puudutab üldiselt ikka madala rasedusriskidega naisi, kes meditsiinilist abi vajavad minimaalselt. Igasugune kulukas vilkuvate tulukestega instrumentaarium kuulub eranditult haiglate väljapanekusse, Belgia ämmaemandate peamiseks töövahendiks on näiteks auto ja mobiiltelefon :).

Ainus tõke on tegelikult Eesti väike rahvaarv ja hõre asustatus. Elades ühes Euroopa tihedamalt asustatud piirkonnas, saan ma reaalselt valida kolme ämmaemanda vahel ja seda tingimustes, kus kodussünnitus on täiesti marginaalne nähtus. Ideaalis võiksid ämmaemandad olla ju iseseisvad, aga karta on, et Eesti kodussünnituste hulga juures jäävad nad siiski haiglaga seotuks. Võib olla olen ma paranoiline, aga haiglal on siis vähemalt de facto suur sõnaõigus ämmaemanda tegutsemise üle, mis kahjuks ei pruugi alati lähtuda naise ja lapse huvidest vaid finantsmotivatsioonidest. Kes ei tahaks ühtse fikseeritud kompleksteenuse hinnaga oma katuse alla sünnitama madalariskilist st väikesekululist rasedat?

Tegelikult võiks sotsiaalministeerium vähemalt üldise perearstide harimise osas anda välja "Kodussünnitanud naise ja vastsündinu käsitsemisjuhend. 1. osa. Administratiivsed toimingud". Neid isikukoodide Kolgata lugusid jääks ehk vähemaks.

OT - ma kipun sageli ühe "s" unetama ja kodusünnitus kirjutama. Et sünnitaks nagu kodu :D

2 comments:

Mari said...

Mulle tundub, et ka kodussünnitamise suhtes on siinpoolsed belglased märksa konservatiivsemad. Ehk siis mida rohkem Hollandi poole minna, seda rohkem sedalaadi võimalusi tuleb ja Hollandis teadupärast on kodus sünnitamine kaunis igapäevane nähe.
Siin tehti mulle kiiresti isegi see selgeks, et vannis sünnitamisest ära unista, sest nii pole arstil mugav sünnitust vastu võtta. Ma ei kujuta ette mis näo arst oleks teinud kui ma oleks öelnud, et äkki teeks selle asja hoopis minu koduvannis ära :P Aga ok, ma tegelikult ei kuulunud nende riskivabade rasedate hulka niikuinii.

Lilly Munster said...

Koju nüüd günekoloog küll ei tule, ehk ainult siis, kui abielukohustused sunnivad :D Üldiselt on see ikka "iseseisvate" ämmaemandate maa. On veel mõned perearstid ka kuulu järgi kodusünnituse tandril tegutsemas, kuigi 90.date kindlustusreform tegi päris puhta platsi.
Aga ma olen telekast näinud miski dokuseebi reklaamis, et Oostendes on vinge vesisünnituskeskus, kes selle venelasest delfiiniarsti filosoofiat järgib. Tuleb laps suvisele ajale rihtida ning rannikule puhkama minna :D