Monday, February 05, 2007

Vasakpoolne või parempoolne?

Meie tuliste poliitiliste vaidluste käigus küsis Nic hiljuti, kes ma siis lõpuks olen, kas liberaal või sotsialist? Igastahes tunnistasin ma, et sellele selget vastust anda ei olegi nii lihtne.

Kui ma üle 10 aasta tagasi majandusteaduskonna uksest sisse astusin, sai minust koheselt liberaal. (Tegelikult nakatusin yuppie pisikusse juba keskkoolis :) Tollal vist ainukene eesikeelne populaarmajandusteaduslik üllitis Freedmani Vabadus ja võrdsus oligi. Marxi "Kapital" oli teaduskonna raamatukogust prügimäele viidud! Ma möönan, et tegemist oli "punase" üllitisega, aga, vabandage, rookida kollektsioonist välja autor, kes teenib kõigis arvestatavates majandusmõtte arengu õpikutes omaette peatüki välja... Kahjuks läks koos pesuveega seekord ka laps.

Teisalt on minu sügavaimas hingesopis alati pesitsenud omamoodi protestiloom - kui midagi muutub väga iseendastmõistetavaks, siis paratamatult hakkab mind uskumatuse uss närima. Seetõttu cowboy-kapitalismi sirgjoonelise antikommunistliku poliitika keskteele vastandudes leidsin hulganisti lugemist turgude ebatäiuslikkusest, pika perioodi tasakaalu küsitavusest, ratsionaalse spekulandi ja hysteresis-kontseptsioonideni välja.

Freedmani päeva puhuks lugesin ma hoopis Goodwini. Looduses peab valitsema tasakaal. Eks 5. mail loen Misest. Kusjuures, ma taban ennast sageli mõttelt, et (neo)klassikud oskavad osavamalt sulega ringi käia, aga keynesiaanlased ja nn alternatiivsed mehed on originaalsemad või muidu huvitavamad. Ehk öökapile passib Hayek paremini, aga lõunatama läheks pigem Schumpeteriga.

Tegelikult praktikas kujuneb minust liberaal-sotsialist vastavalt olukorrale. Belgias olen ma mõned head korrad alustanud juttu sissejuhtatusega: "Olete kuulnud midagi turumajandusest? Koolis näiteks?" Eestis tahaks aga vahel korrutada, et turg pole veel kõik, turg peaks funktsioneerima ka. "Ja tuld saad mõlemi poole kahurist..." ütles Nic.

1 comment:

Anonymous said...

Meil oli ühe sakslasest tuttavaga hiljuti sarnastel teemadel vestlus. Alustasin majandusteaduskonnas umbes sel ajal, kui hakati vabaturumajandust jutlustama ja mitu aastat olin kindlalt veendunud, et turg hoolitseb ise kõige eest. Küllap vist paljudel oli see vaimustus pärast plaanimajanduse lõppu.