Monday, January 19, 2009

Protsentarvutus

Kuigi ma alati armastasin raalaineid, on mul keemia tundidest vähe külge jäänud. Esiteks mäletan ma mingeid segusid dispersioonid, suspensioonid ja ...pantaloonid :D. Selle viimase lisandi pärast mulle need tõenäoliselt meelde jäidki.

Teiseks soovitas kemmaõps, kui arvandmed näitavad ebasobivaid trende, kasutada protsente. Postimees tundub täna ka sellest soovitusest inspiratsiooni saavat. EU originaalpaberi leheküljel 7 on kena tabel, 2008 ja 2009. aasta prognoosideks vastavalt 1 ja -1.8%. Ja siis kirjutab posti toov mees: "Eeldatavalt väheneb sisemajanduse koguprodukti (SKP) juurdekasv Euroopa Liidus 2009. aastal umbes 1,8 protsenti, /-/." Kui mina veel koolis käisin, millest on hea jupp aega möödas, oli 1-st 1.8% 0.018. Ehk 2009. aasta prognoos oleks nagu 0.982% majanduskasvu.

Aga ei ole ju. Käesolevaks aastaks prognoositakse hoopis koguprodukti kasvu vähenemist -1.8 protsendini aastas. Majanduskasvust saab majanduslangus. Esiteks on oluline vahe, kas mingi näitaja kahaneb 1.8 protsenti või kahaneb -1.8 protsendini. Teiseks tuleb kasvust rääkides kahanemist-langust ikka negatiivse arvuga tähistada. Alternatiivina, kui "-" märk klaveril kaduma läinud, võib kohe kasutada majanduslanguse väljendit. Postimehel on protsent ja protsendini sassis nagu Kört Pärtli särk, analoogset vassimist on artiklis veel kuhjaga. Huvitav, miks ma eriti eestikeelset majandusajakirjandust ei armasta? :)

No comments: